24.11.16

Уявлення про дзвінкі і глухі парні приголосні звуки.

Тема: Уявлення про дзвінкі і глухі парні приголосні звуки.
Мета: формувати в учнів уявлення про утворення, різницю між дзвінкими та глухими приголосними; розвивати мовне чуття, логічне мислення; закріпити навичку робити звуко-буквений аналіз слів; тренувати у правильній вимові приголосних звуків; збагачувати словниковий запас; виховувати бажання вивчати рідну мову, розширювати пізнавальний інтерес, дружні стосунки, вчити працювати в колективах різного віку.
Обладнання: різнокольорові смужки (кольори веселки + білий) для парної роботи-змагання, іграшка-мавпочка, картки для роботи в групах, роздатковий матеріал у вигляді апельсинів та лимонів з буквами на позначення дзвінких та глухих звуків, презентація
Хід уроку
І Організаційний момент
Всіх дзвінок уже скликає,
Цікавинка нас чекає!
Мову хто вивчать бажає –
Хай урок цей не минає!
Тож девіз тепер згадаймо
І урок розпочинаймо!
Слайд 2
Розум – твій найкращий скарб
Коли з ним ти маєш лад!
ІІ Актуалізація опорних знань
- До нас завітали ваші батьки, разом з нами ми сьогодні будемо виконувати завдання. І перше завдання:
Слайд 3 – 4
1. « Веселкові змагання» Дві команди: «Допитливі» (діти) та «Досвідчені» (батьки)
У дітей і батьків різнокольорові смужки, на  слайді презентації різнокольорові смужки з відповідями на запитання. Вчитель читає питання, діти і батьки шукають відповідь , піднімають смужки відповідного кольору.
Запитання:
1. Всі звуки мови можна поділити на 2 групи, це - …
  (оранжевий);
2. Скільки в
 українській мові голосних звуків? (червоний);
3. Скільки букв, що позначають голосні звуки? (жовтий);
4. Яка буква завжди позначає два звуки? (блакитний);
5. Які дві букви позначають один приголосний звук? (зелений);
6. Якщо ці букви стоять після приголосного, то вони його пом’якшують (білий);
7. Слово, в якому звуків стільки , скільки букв (синій);
8. Слово, в якому звуків більше, ніж букв (фіолетовий)
 - Молодці обидві команди, мені приємно, що ви чесно змагались, вболівали одне за одного, і навіть за своїх суперників.
2. Словникова робота, повторення значень вивчених слів.
Слайд 5
- Відгадай за описом та назви. (Батьки описують предмет, діти називають його, перевірка за слайдом)
А) Комаха, схожа на велику муху, боляче кусається. (ґедзь)
Б) Зовнішня прибудова при вході до будинку. (ґанок)
В) Бісерна прикраса у вигляді вузької стрічки, поширена на Західній Україні. (ґердан)
Г) Скупчення плодів винограду на одній гілці. (ґроно)
Д) Кущова рослина з колючими гілками та великими кисло-солодкими їстівними ягодами. (аґрус)
3. Граматична розминка „ Не помились!”
Якщо слово починається з голосного звука – плескати в долоні, якщо з приголосного – тупнути ногою.
(батьки та діти виконують вправу разом, контролюють один одного)
Африка, рама, Оля, іній, джерело, сумка, парта, урок, дідусь, абрикос, доброта
, щастя.
4. Дидактична гра „ Граматична математика (виконують діти)
- Поставте потрібний знак, порівнюючи кількість звуків у словах.
Сіно = сани           
сон < дощ
рак = мак       
щит > вуж       
гора = нора
лось = ліс       
гриб = гість
5.
Дихальна гімнастика
Вправа "Ми – щасливі"
Початкове положення. Встати рівно, випрямитися.
Виконання. Піднімаючи руки через сторони вгору, набрати як-найбільше повітря. Видихаючи повітря, промовляти фразу « Ми – щасливі»
6. Каліграфічна хвилинка
- Розгорніть свої зошити, каліграфічно запишіть дату.
Асоціативний кущ
Що для вас щастя? ( думки висловлюють по черзі батьки і діти)
- Буква Ща теж щаслива, з неї починається слово ЩАСТЯ.
(прописують в зошитах)  Щ щ, щу, ща, щастя
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
- Я чую якісь звуки у нас за дверима. (З’являється іграшка-мавпочка). Та це ж наша давня знайома, Мавпочка Фрузя. Вона спілкувалась з нами англійською, а тепер хоче навчитичя правильно вимовляти звуки української мови. Що ви можете їй розказати цікавого про українську мову?
( укр. мова дуже мелодійна, співуча, 33 букви в
 алфавіті, 10 букв позначають голосні і 22 приголосні звуки).
Розповідь батьків:
1.     А я додам, що раніше, в старих українських граматиках голосні звуки називались голосівками, а приголосні – шелестівками. Як ви думаєте, чому?
2. А я дізналася, що є мови дуже бідні на приголосні звуки. Так, тубільці, що живуть в Австралії знають 8 приголосних звуків, а в гавайській мові – 7 приголосних. Саамська мова найбагатша – 53приголосні звуки, а в дагестанській – 41.
IV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу
Учитель. Сьогодні ми поговоримо про дзвінкі та глухі приголосні.
Пригадайте з 1 класу, чому звуки так назвали: дзвінкі і глухі? (Працюють голосові зв’язки і не працюють). Давайте перевіримо практично.
 Всі приголосні звуки можна розділити на дзвінкі і глухі. І виявляється, що ці звуки між собою ще й дружать .
Одного разу вони потрапили на свято. Деякі з них танцювали тількі у парі. Ось вони . За це їх назвали парними. Послухайте: з – с, ж – ш, д – т. Чим ці звуки схожі і чим відрізняються?
Але були і такі звуки, які полюбляють танцювати соло ( тобто самі). Ось вони.
І один звук [ф] не любив танцювати зовсім, стояв окремо і любувався своїми друзями.
Слайд  6
Гра на розвиток слухової уваги.
« Будь уважним» (використовую кубики Зайцева)
-  Коли чуєте металевий звук – називаєте дзвінкий приголосний, а коли звук дерев’яних предметів – глухий.
Фізкультхвилинка  Слайд 7
V.  Закріплення нової теми.
1.Робота за підручником
 впр.113
Балка - ...алка
Зоя – ...оя
Жабка - ...апка
Ґава - ...ава
Діло - ...іло
Гори - ...ори
2.
Дидактична гра «Лимони-апельсини»
Слайд 8
Мавпочка роздає апельсини та лимони, на яких написані букви на позначення дзвінких та глухих приголосних дятям і батькам, діти ходять по класу і шукають парні приголосні.
3Групова робота  
Слайд 9-10
І група   Запиши слова за зразком.
Зразок: Блузочка - блузка
Казочка - _________________________________
Книжечка - _________________________________
Слова для довідок: хліб, казки.
ІІ група Встав пропущені слова з дзвінкими приголосними в кінці слова і складу.
Швидко плавають в ставку_____________________ .
Біля школи посадили_____________________.
Слова для довідок: берізки, рибки.
ІІІ групаЗ’єднайте по парам дзвінкі і глухі приголосні звуки
Б                                      С             
Д                                      П
З                                       Т
Ж                                      Ц
ДЖ                                   Ш
ДЗ                                     Ч
Ґ                                        Х
Г                                        К
4. Дидактична гра « Буває – не буває» (плеск над головою - присісти)
 Слайд 11

- Заплела дівчина козу.
Моя коса дає смачне молоко.
- На дерево сіла ґава
.
Мама п’є запашну каву.
Захворів мій друг грибом.
- Під грибом ворушиться маленька мураха.
VI. Домашнє завдання
С. 41, впр. 114
Диференційоване додаткове:
І гр – виписують з орфографічного словника слова, які починаються буквою, яка позначає дзвінкий приголосний звук.
ІІ гр. – виписують з орфографічного словника слова, які починаються буквою, яка позначає глухий приголосний звук.

VІІ.  Рефлексія
- На якому етапі уроку було найцікавіше працювати?
- Що здалось важким?
Вправа «Незакінчене речення»
- Я запам’ятав, що приголосні звуки бувають ...
- Найцікавіше мені було...
(запитання задаю і батькам і дітям)
- Я вам всім дякую, согодні ми не тільки отримали нові знання, а і стали щасливішими, тому що працювали разом.
Слайд 12



Немає коментарів:

Дописати коментар